Toelichting voor inbedding Vertelconcert op HBO opleidingen
Het onderzoek naar mijn eigen maakproces heb ik gedaan in samenwerking met het Lectoraat Performatieve Maakprocessen van de HKU, dat geleid wordt door Nirav Christophe. Twee theaterschrijvers, die voor dit lectoraat werken, ondersteunden mij bij het verwerken van mijn onderzoeksresultaten in een script.
Onderwerp van het onderzoek is een artistiek maakproces. De voorstelling laat een manier zien waarop je de resultaten naar buiten kunt brengen op een performatieve en artistieke manier. Er komen verschillende kunstdisciplines aan bod: compositie, uitgevoerde muziek, theater, vertellen en korte animatiefilms.
Aangezien het maakproces zelf tevens de inspiratie vormde voor het componeren, komt het onderzoeksresultaat niet alleen in het verhaal, maar ook direct muzikaal tot uiting.
Behalve de compositie, waren de triovorming, het schrijven van het script, en het theatraal vormgeven van het vertelconcert ook creatieve processen.
Kunst en onderzoek zijn zo op een unieke manier met elkaar verweven.
Ik denk graag mee over het zinvol inbedden van de voorstelling in het curriculum van de opleiding.
Aan de voorstelling kan bijvoorbeeld een nagesprek worden gekoppeld, waarin studenten vragen kunnen stellen. De vorm waarin ik mijn onderzoeksresultaat deel kan onderwerp van gesprek zijn. Daarnaast kan het over de inhoud gaan: wat herkennen studenten van het krachtenspel in hun eigen creatieve activiteiten en in het aangaan van iets nieuws? Wat nemen ze mee uit de voorstelling? En misschien hebben zij aanvullingen of opmerkingen naar aanleiding van wat ze gezien hebben.